Beskeder på Facebook og Instagram-billeder fra ferien er i stigende grad blevet en del af alle danskeres hverdag – og særligt børn og unge. Og på samme måde er både forbrugere og virksomheder flittige brugere af tech-giganter som Amazon og Wish.com, når det gælder køb og salg af produkter.
Men selvom de digitale platforme har givet os uanede muligheder i form af bedre mulighed for kontakt, fællesskab og forretning, så har de også medført nye og store udfordringer som f.eks. deling af ulovligt indhold såsom hævnporno, fake news og ulige konkurrenceforhold.
Derfor præsenterer regeringen i dag to udspil med 35 initiativer, der strammer kravene til både tech-giganter og sociale medier.
Helt konkret vil regeringen arbejde for at regulere tech-giganterne for at sikre fair konkurrenceforhold og bedre forbrugerbeskyttelse. Og så vil regeringen styrke indsatsen mod ulovligt indhold på sociale medier samt styrke børn og unges digitale dannelse.
”Vi skal som samfund sætte rammerne for de digitale platforme, der har fået en så stor indflydelse i samfundet. Vi danner fællesskaber på sociale medier, vi køber mad, rejser og tøj online, og danske virksomheder skaber markeder med blot et enkelt klik. Det er alt sammen en udvikling, som er god for samfundet og for Danmark. Men der er også mange skyggesider ved platformenes forretningsmodeller, der bl.a. gemmer og udnytter vores data for at generere salg og trafik. Regeringen lægger derfor i dag op til at passe bedre på vores børn online, og sikre forbrugere og ikke mindst vores virksomheder retfærdige og ordentlige vilkår, når de samarbejdet med platformene. Det her er ikke tænkt som en løsning på alt, men det er første skridt på vejen mod et mere sikkert digitalt liv,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.
Læs hele udspillet om sociale medier her
Læs hele udspillet om tech-giganterne her
Læs faktaark om SoMe-udspillet her
Læs faktaark om tech-udspillet her
Læs også regeringens hvidbog om tech-giganter her
For yderligere kontakt:
Erhvervsministeriets pressetelefon på 91 33 70 07