Regeringens strategier skal styrke dansk erhverv på de nye vækstmarkeder og bidrage til vækst og beskæftigelse i Danmark. Målsætningerne for de næste fem år er:
- At øge vareeksporten til vækstmarkederne med mere end 50 pct. Det svarer til en stigning fra ca. 60 mia. til 90 mia. kr. – altså 30 mia. kr.
-
At vækstmarkederne investerer mindst dobbelt så meget i Danmark som i den foregående femårsperiode, 2005-2010.
-
At bevare og udbygge den danske førerposition inden for serviceeksport til vækstmarkederne.
Konkret vil regeringen sætte ind på bl.a. følgende områder for at opnå de ambitiøse målsætninger:
Regeringen vil i sin satsning prioritere områder, hvor Danmark har særlige kompetencer for at imødegå disse udfordringer: vand-, bio- og andre miljøløsninger, energi og klima, bæredygtige fødevarer, sundheds- og velfærdsløsninger, søfart, det kreative erhverv samt turisme og oplevelsesøkonomi. Her forventes efterspørgselen på vækstmarkederne at opleve særlig kraftig vækst.
Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr:
Dansk eksport er i høj grad grundlaget for vores velfærdssamfund. Eksporten svarer i dag til 50 pct. af Danmarks BNP og kaster omkring 700.000 arbejdspladser af sig. Danske virksomheder er gode til at eksportere til vores naboer og USA, men ca. 2/3 af væksten frem mod 2015 foregår på fjernere markeder. En målrettet indsats for at udnytte danske styrkepositioner på vækstmarkederne er afgørende for vores vækst og beskæftigelse.
Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn:
De nye vækstmarkedsstrategier skal ses som en del af vores offensive erhvervs- og vækstpolitik. Det er vigtigt, at danske virksomheder kan gøre sig gældende på markeder, hvor der er størst potentiale. Derfor styrker vi bl.a. eksportfinansiering og finansieringsrådgivning, sætter fokus på relationsopbygning samt øger kendskab til Danmark og danske styrkepositioner. Indsatsen er for alle virksomheder, men ikke mindst de små og mellemstore, som har særligt brug for et rygstød for at komme ud på vækstmarkederne.
Her kan du læse vækstmarkedsstrategierne:
Brasilen
Indien
Kina
Rusland
Den Generelle Vækstmarkedsstrategi