Danmark har som det eneste land fået lov at placere en 300 m2 pavillon – tegnet af Henning Larsen Architects – på den berømte Ipanema strand. Pavillonen skal under hele OL danne rammerne for et dansk eksportfremstød med fokus på erhverv, kultur, sport og turisme.
Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen:
"Kampen om opmærksomheden er selvfølgelig stor under OL i Rio, men jeg tror alligevel, at den danske pavillon og alle de planlagte arrangementer vil kunne tiltrække stor opmærksomhed. OL er meget mere end sport. Med 27.000 pressefolk og over en million besøgende fra hele verden, så er det en oplagt mulighed for at brande Danmark og de danske virksomheder."
Erfaringerne fra det seneste OL i London er, at der både er mange besøgende, og en stor brandingværdi efterfølgende, hvis man formår at få gæster og de internationale medier til at besøge et lands fælles samlingssted under OL. Det forventes således, at den danske pavillon vil skabe medieomtale i udlandet for en værdi på op imod 50 mio. kr.
"Pavillonen vil naturligt fungere som base for både danske atleter, medier, tilskuere men også almindelige nysgerrige. Det har vi gode erfaringer med fra OL i London, hvor der var flere end 250.000 besøgende. Jeg er sikker på, at vi med pavillonen får et unikt udstillingsvindue for Danmark og danske virksomheder midt på den ikoniske Ipanema-strand", siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, der også selv besøger pavillonen under OL.
Pavillonen er finansieret og planlagt gennem et samarbejde mellem en række private virksomheder, fonde og staten. Projektet har således kun kunne gennemføres med støtte og engagement fra blandt andre Industriens Fond, Realdania, Nordea-fonden og Grundfos samt VisitDenmark.
Yderligere oplysninger om pavillonen
Pressekontakt: Kim Bove, pressechef, mail: kkb@evm.dk, tlf.: 91 33 70 15.