Vækst, omstilling, lokal værdi og bæredygtighed.
Det er de fire vigtigste punkter i den nye fælles plan, Comeback Copenhagen 2023, som Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen står bag. Målet er at sætte en retning for hovedstadens turisme de kommende år, gøre turismen mere grøn og få væksten tilbage på sporet efter corona-krisen.
For mens turismen i store dele af landet er tilbage på niveauet inden corona, så har pandemien ramt hovedstadens turisme hårdere bl.a. på grund af den manglende flytrafik.
Erhvervsminister Simon Kollerup:
”Danmark er et dejligt land at bo i, og det er så sandelig også et spændende sted at være turist. Vi har alt lige fra Vesterhavets brusende bølger til Bornholms klipper og de korngule marker. Og særligt vores hovedstad er en vigtig motor i turisme-kapløbet. Corona har været hård for dansk turisme, og særligt hoteller, turistattraktioner og restauranter i vores hovedstad kan stadig mærke efterdønningerne. Derfor er der brug for, at vi gør noget ekstra. Med den nye genopretningsplan intensiverer vi kræfterne, så vores turismevirksomheder både kommer tilbage på vækstsporet, men også bliver endnu grønnere og mere robuste i fremtiden. København skal være en af verdens bedste byer at besøge.”
Der er stor international interesse for København, og københavnernes livsstil og unikke brug af byrummet er blevet en attraktion i sig selv. Den interesse skal bruges til at få gang i turismen igen.
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S):
”De seneste års corona-nedlukninger og rejserestriktioner har påført Københavns turismeerhverv blodrøde indtægtstab. Mange af vores virksomheder er stadig i knæ. Derfor er jeg glad for, at vi med den nye fælles plan giver branchen et tiltrængt rygstød. Samtidig baner vi vejen for at få turisterne tilbage til byen på en bæredygtig måde, så vi kan fortsætte den grønne udvikling af vores by og bevare hverdagslivet i alle Københavns kvarterer”, siger hun og fortsætter:
”Vi går en historisk sommer i møde, hvor bl.a. Tour de France-feltet ræser gennem byens gader. Jeg håber derfor, at københavnerne og danskerne vil skære et par dage af udlandsrejsen og i stedet gå på opdagelse her i vores fantastiske hovedstad, så vi kan få rigtig gang i hjulene igen."
Der bliver sat 68 mio. kr. af i genopretningsplanen. De går bl.a. til:
- Omfattende ekstraordinær markedsføring af hovedstaden
- Styrket tiltrækning af events- og kongresser
- Forretnings- og udviklingsforløb for turismevirksomheder med fokus på bæredygtighed og innovation
- Udpegning af lokale turismeambassadører
- Fremme turisme på tværs af regionen
- Initiativer for at fremme en mere bæredygtig hovedstadsturisme
- Tiltrækning af arbejdskraft og nye kompetencer til turismeerhvervet i hovedstaden
- Styrke hovedstaden som international kulturdestination
Citat Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen:
”Hovedstadens turisme-comeback er en vanskelig og kompleks opgave. Oven i krisen er der kommet mange flere nye hoteller til – og flere er på vej. Og samtidig med det, skal vi lykkes med at skabe en bæredygtig turisme, som er grøn og i balance med borgernes hverdag. Der findes ikke én silver bullet, som med et knald både skaber nye jobs, ny omsætning, mindre turismepres og grøn adfærd. Det kræver mange handlinger af mange aktører. Også i det lys er vi i Wonderful Copenhagen rigtig glade for, at vi sammen med Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og andre gode kræfter står med en stærk fælles plan og retning for genopretningen af hovedstadens turisme.”
Flere hænder til branchen
Turismen i hovedstaden bidrager normalt med en omsætning på 53 mia. kr. og står for næsten 40 pct. af omsætningen i hele dansk turisme. Inden corona-krisen var der 62.000 fuldtidsstillinger inden for turisme i hovedstaden.Det er Københavns Kommune, der i samarbejde med erhvervet står for den del af genopretningsplanen, der handler om at tiltrække arbejdskraft.
”Københavns kulturliv tiltrækker turister i stor stil, og derfor skal vi styrke byens position som international kulturmetropol. Vi skal have flere internationale megaevents til byen, da det både tiltrækker turister, gavner kulturlivet og er til glæde for københavnerne. Et megaevent bidrager positivt til et større kulturforbrug over hele byen. Det skal vi styrke og få det optimale ud af ved at tænke kulturlivet og oplevelseserhvervet mere ind fra start, når vi planlægger store events fremover. Vi skal styrke kulturturismen,” siger kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard.
Bred opbakning fra erhvervet
Comeback Copenhagen 2023 er udarbejdet i tæt dialog med turismeerhvervet, som bakker op om planens ambitioner og initiativer.
Læs planen her
For yderligere information kontakt:
Erhvervsministeriets pressetelefon på tlf. 91337007