Ni ud af ti danskere er kunder i et såkaldt finansielt supermarked, hvor flere produkter f.eks. realkreditlån, pensionsordning, skadesforsikring og lignende udbydes af én finansiel koncern.
Og der er flere fordele ved finansielle supermarkeder, f.eks. at forbrugerne får adgang til mange produkter via én indgang, og at bankrådgiveren har større kendskab til kundens samlede økonomi.
Det viser en ny rapport fra Erhvervsministeriet.
Samtidig viser rapporten, at samlingen af mange finansielle produkter, der udbydes under samme koncern potentielt kan reducere kundemobiliteten i den finansielle sektor, fordi det kan være sværere at gennemskue priserne på de enkelte finansielle produkter. Hvis kunderne skal høste fordelene af finansielle supermarkeder, i form af f.eks. lavere priser, er det vigtigt, at der er gennemsigtighed om vilkår og priser.
Rapporten kommer oven på en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der viser, at der er potentiale for at styrke forbrugernes stilling på bankmarkedet.
”Det skal være lettere at være bankkunde i Danmark. For meget tyder på, at det er for svært, uoverskueligt og besværligt for danske bankkunder at finde ud af, hvad man egentligt går og betaler for henholdsvis boliglån, forsikring, pension og lignende. Og dermed bliver det også for svært at sammenligne priser andre steder. Sådan mener jeg ikke, det skal være. Derfor er jeg glad for, at vi nu har flere analyser, der peger på, at det er vigtigt, at der er gennemsigtighed om priser og vilkår i banksektoren. Det er noget, jeg er meget opmærksom på, og som jeg nu vil kigge nærmere på,” siger erhvervsminister Simon Kollerup
Læs hele rapporten her
Er du journalist og har yderligere spørgsmål?
Så kontakt Erhvervsministeriets pressetelefon på 91 33 70 07