Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
"Det er væsentligt for vækstskabelsen, at vi får hjulpet virksomheder med at komme hurtigt og succesfuldt på markedet med innovative produkter, som måske kræver en ekstra afprøvning eller test, før de er helt modne til markedet. Det er ikke mindst vigtigt for udbydere af nye digitale løsninger, hvor udviklingen går rigtig stærkt. Det er glædeligt, at Markedsmodningsfonden også i denne runde har uddelt midler til lovende digitale projekter, så vi understøtter den digitale udvikling og omstilling, og udnytter de store vækstmuligheder for erhvervslivet her."
Blandt de 13 projekter, der har fået del i de 27,5 mio. kr. fra Markedsmodningsfonden, er bl.a. et produkt, som benytter kunstig intelligens til automatisk videoproduktion af fodboldkampe. Et andet projekt har til formål at sikre virksomheder struktureret og lettilgængelig dokumenthåndtering uden involvering af mennesker, men derimod med machine learning.
Formand for Markedsmodningsfonden Carsten With Thygesen:
"Som følge af Markedsmodningsfondens seneste udmøntning kan vi nu se frem til, at flere innovative forretningsideer kommer hurtigere på markedet de kommende år. Fonden løser en vigtig opgave: Den skaber gode rammer for de virksomheder, som i fremtiden skal høste det digitale vækst- og beskæftigelsespotentiale ved at komme hurtigt på markedet med salgsbare løsninger, der er testet og tilpasset markedets behov."
Markedsmodningsfondens formål er at fremme vækst, beskæftigelse og eksport – herunder særligt i små og mellemstore virksomheder inden for områder, hvor Danmark har særlige styrker og potentialer.
Markedsmodningsfonden afholder næste ansøgningsrunde i efteråret 2017. Datoerne for den kommende ansøgningsrunde forventes offentliggjort til august.
Se liste over de 13 projekter her (Pdf)
Læs mere på https://markedsmodningsfonden.dk/