En stigende del af unges hverdag foregår i dag på sociale medier. For mange bliver det en selvfølge at gribe ud efter telefonen i alle døgnets timer – fra de tidlige morgener til de sene aftentimer. Fastholdelsen på Facebook, Snapchat, Instagram, Youtube eller Tiktok risikerer at gå ud over både trivsel og søvn, har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tidligere påvist.
Men en ny analyse fra styrelsen, som offentliggøres i dag, peger på, at enkle designændringer på sociale medier kan hjælpe unge til et mere balanceret forbrug. Det er f.eks. korte venteperioder eller planlagt tidsforbrug, som kan reducere unges daglige forbrug markant.
Erhvervsminister Morten Bødskov siger:
Vi ser igen og igen, hvordan tech-giganterne bevidst fastholder især børn og unge foran skærmen. Det er ikke godt nok. De skal passe bedre på vores børn og unge på deres platforme. Nu kan vi se, at simple tiltag kan hjælpe unge med at styre deres afhængighed. Tiltag som tech-giganterne selv bør gå forrest med. Vi skal derfor være langt mere konsekvente over for dem. Det handler ikke om at forbyde sociale medier, men om at sikre, at de ikke manipulerer unge til at scrolle og klikke mod deres vilje. Regeringen vil fortsætte sit arbejde med at tæmme tech-giganterne og sikre at deres platforme ikke udgør en sundheds- og trivselsrisiko for vores børn og unge.
Digitaliseringsminister Caroline Stage siger:
Vi står i en situation, hvor alt for mange børn og unge bruger flere timer foran skærmen, end de selv ønsker. De fastholdes på sociale medier, der er designet til at holde dem fanget – ikke til at sætte dem fri. Det er dybt bekymrende. Undersøgelsen bekræfter ikke bare, at der er et problem – den viser også, at vi med få greb kan begrænse skærmtid og doom-scrolling på sociale medier markant. Det styrker kun behovet for handling. Vi har i mange år været for naive om konsekvenserne af sociale medier. Nu er det tid til at tage det lige så alvorligt som andre former for afhængighed. Det kræver benhård regulering af tech-giganterne - herunder aldersverifikation - så vi beskytter børn og unge mod indhold og platforme, de slet ikke er gamle nok til.
Analysen er gennemført i et seks ugers feltforsøg med 269 unge. Den bekræfter, at de unges forbrug ofte er højt både før og efter skoletid, mens der er et lavere forbrug om natten.
Dog anvender mange unge i gymnasiet op til en femtedel af deres skoletid på sociale medier, og 4 ud af 10 unge tjekker sociale medier mindst én gang i timen i skoletiden.