Den kinesiske søfartsmesse Marintec China-konference har inviteret Danmark og erhvervsminister Morten Bødskov til at være medværter for årets messe. Det er første gang, et andet land bliver inviteret som medværter.
Derfor rejser ministeren til Kina fra den 3.-6. december for at deltage i messen, som har stor betydning for Det Blå Danmark og især den store danske maritime udstyrsindustri.
Erhvervsminister Morten Bødskov:
Kina er et vigtigt marked for den danske maritime industri, og derfor har jeg taget imod invitationen til at være medvært ved Marintec China. Jeg ser det som et skulderklap til vores ambitiøse rederier og teknologisk stærke udstyrsleverandører, der står klar med de innovative løsninger, som kan bidrage til at få skibsfarten i mål med den grønne omstilling. Samtidig betyder situationen i en verden med globale spændinger, at vi skal indrette os på en måde, hvor vi beskytter danske og europæiske interesser. Den balancegang står vores virksomheder midt i, og som erhvervsminister er jeg til stede for at støtte dem.
I juli vedtog den internationale søfartsorganisation IMO en historisk klimaaftale, hvor der var enighed om, at skibsfarten skal være klimaneutral tæt på 2050. For at nå det mål, er der bl.a. brug for innovative, grønne løsninger.
På Marintec China forventes over 70.000 deltagere fra flere end 100 lande, herunder ca. 30-40 danske virksomheder. Messen er en vigtig indgang til det asiatiske maritime marked og et udstillingsvindue for maritime udstyrsleverandører fra hele verden til at promovere deres produkter og løsninger over for rederier og skibsværfter.
Erhvervsminister Morten Bødskov skal bl.a. holde tale ved messens åbningsceremoni og i forbindelse med åbningen af den danske pavillon. Alt sammen med henblik på at sikre et fokus på de danske maritime virksomheders grønne produkter og løsninger samt understøtte virksomhedsdeltagelse på den danske stand.
Med på turen er blandt andre adm. direktører for Danske Maritime og Danske Rederier.
Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime.
Den internationale skibsfart er i gang med at tage sin del af ansvaret på den globale klimadagsorden, og vi er som dansk, maritim industri blandt de førende på nye løsninger og teknologier, der kan få os i mål. For Danmark har væksten og innovationskraften i den maritime industri en stor betydning. Udstyrsproducenter, værfter, skibsdesignere og serviceleverandører skaber arbejdspladser i alle hjørner af kongeriget, og vi knokler benhårdt på både at styrke vores i forvejen markante globale position og på at blive det næste helt store eksporteventyr for Danmark. Det glæder vi os til at gøre i et tæt og stærkt samarbejde med regeringen. I disse år tager vi nogle epokegørende skridt mod en klimaneutral, global skibsfart, hvor danske teknologier spiller en afgørende rolle, og allerede nu er det muligt at sætte tempoet op i gear. Vi er fuldstændig klar til at føre IMO’s målsætninger ud i livet.
Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier:
Vi har i dansk skibsfart for længst sat kursen mod en klimaneutral fremtid, men vi skal have hele verden med. Derfor skal vi gøre alt, hvad vi kan, for at skubbe på, så vi kan få den nødvendige internationale klimaregulering af skibsfarten på plads hurtigst muligt. Det vil være en gevinst selvfølgelig for klimaet, men også for de danske rederier, der viser vejen, og dermed er med til at gøre grøn omstilling til en god forretning. Derfor er jeg meget tilfreds med ministerens fokus på skibsfarten og ser frem til at bidrage til den kommende vækstplan for Det Blå Danmark,” siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
Danske udstyrsvirksomheder beskæftiger flere 5.000 mennesker i Kina, og branchens eksport til landet ligger på omkring 4 mia. kr. Det gør landet til det tredjestørste marked for dansk maritimt udstyr.