A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Novo Nordisk Fonden og Danish Crown bliver Danmarks første partnere til verdensudstillingen EXPO 2025 i Osaka, Japan.
Erhvervsminister Morten Bødskov udtaler:
”Jeg ser EXPO 2025 som et udstillingsvindue, hvor vi kan vise danske styrkepositioner frem for hele verden. For vi ved, at udlandet allerede ser mod Danmark for morgendagens løsninger. Jeg er glad for, at vores store fonde og virksomheder bakker op om det vigtige arbejde. Nu sætter vi gang i at finde flere danske partnere, så vi med den nordiske pavillon kan sikre fremgang på vores eksportmarkeder i såvel Japan som resten af verden.”
Projektet omkring den fællesnordiske pavillon på EXPO i Japan er godt i gang, og udbuddet for udstillingsindhold og koncession af restaurant og shop er netop åbnet. Den danske deltagelse sker i et offentlig privat samarbejde, og de første tre danske partnere er nu på plads. Samtidig har flere mulighed for at blive partnere og dermed eksponeret gennem den fælles nordiske pavillon.
Som partnere er A.P. Møller Fonden, Novo Nordisk Fonden og Danish Crown med til at sikre en markant nordisk pavillon og vil benytte pavillonen til egne og fælles nordiske aktiviteter, der fremmer danske styrker overfor japanske beslutningstagere, kunder og potentielle samarbejdspartnere.
A.P. Møller Fonden støtter den nordiske pavillon for at styrke især dansk søfart og industris synlighed over for beslutningstagere og besøgende i al almindelighed på EXPO 2025 med et stærkt fællesnordisk afsæt.
Steffen Lüders, Senior Vice President for Corporate Affairs i Novo Nordisk Fonden siger:
”Verdensudstillingen EXPO2025 bliver en mulighed for at vise danske styrkepositioner og innovative forskningsbaserede løsninger, som kan gavne mennesker og planetens sundhed. Det er samtidig en unik anledning til at styrke den globale dialog om, hvordan vi kan fremme innovationen gennem øget internationalt samarbejde.”
Tim Ørting Jørgensen, Group Executive Vice President i Danish Crown siger:
”Den grønne omstilling af fødevareerhvervet er fuldstændigt afgørende for Danish Crown, og vores forretningsstrategi er bundet op på massive investeringer i bæredygtighed. Derfor er det japanske marked, hvor bæredygtige fødevarer efterspørges i stor stil, meget attraktivt for os. Vi står i forvejen for 70 procent af den danske fødevareeksport til Japan, og med en markant nordisk pavillon får vi en unik mulighed for at fortælle kunder og beslutningstagere i Japan endnu mere om den indsats, vi gør for at skabe en mere bæredygtig fremtid for fødevarer i hele verden.”
Læs mere om udbuddene og partnermulighederne her.