COVID-19: Regeringen vil forlænge hjælp til rejsebranchen og ændre på tilbagebetalingsmodel

Publiceret 28-04-2020

Efter ønske fra rejsebranchen vil regeringen forlænge hjælpepakke til 10. maj og ændre på den tilbagebetalingsmodel, der hidtil har bygget på en kollektiv ordning.

Regeringen foreslår at udvide hjælpepakken til rejsebranchen, så den dækker til og med 10. maj.

Samtidig vil regeringen ændre på den tilbagebetalingsmodel, der ligger bag modellen, efter erfaringer med ordningen og ønske fra rejsebranchen.

Dermed foreslås det, at rejseudbyderen fremover individuelt hæfter for to tredjedele af det beløb, som selskabet har trukket på garantien, mens den sidste tredjedel bæres af branchen kollektivt.

”Jeg ved, at rejsebranchen er rigtig hårdt ramt af corona-krisen. Og derfor lytter regeringen selvfølgelig også på de ønsker og erfaringer, der gøres med ordningerne undervejs. Ingen af os har stået i en lignende situation før, og derfor er det selvfølgelig vigtigt, at vi kan rette ind undervejs. Jeg håber, at vi med den her ændring vil få en tilbagebetaling, der fremover vil gøre det mere fair for de enkelte rejseudbydere, samtidig med at vi holder fast i den kollektive model, som er velkendt gennem mange år i Rejsegarantifonden. Og mest af alt håber jeg selvfølgelig på, at vi afbøder så mange konkurser som muligt og kan bevare danske arbejdspladser,” siger erhvervsminister Simon Kollerup.

Forslaget førstebehandles i Folketinget på torsdag, og hvis det vedtages, vil de nye regler for tilbagebetaling gælde fra og med den 14. april til og med den 10. maj 2020.

Staten har via Rejsegarantifonden, ved et lovforslag af 26. marts, stillet en garanti dvs. et lån på 1,5 mia. kr. Det giver ramte rejsearrangører mulighed for at få dækket aflyste og annullerede pakkerejser og dermed penge til at tilbagebetale kunder.

Forlængelsen af ordningen bliver dækket af de 1,5 mia. kr.

Ordningen er midlertidig og gælder for rejser, der som følge af COVID-19 frarådes jf. Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

 

Fakta

  • Rejsegarantifonden kan refundere det forudbetalte beløb til rejsekunden, hvis kunden endnu ikke har modtaget det fra rejseudbyderen og derefter afregnes med rejseudbyderen så det alene er de faktiske omkostninger, som dækkes.
  • Hvis rejseudbyderen har refunderet det forudbetalte beløb til rejsekunden, kan fonden betale rejseudbyderen deres faktiske omkostninger.
  • Hvis rejseudbyderen har udstedt et tilgodebevis/gavekort til kunden, kan fonden udbetale det forudbetalte beløb til kunden mod, at tilgodebeviset/gavekortet annulleres.
  • Ønsker man som rejseudbyder at opnå støtte til tilbagebetalinger gennem Rejsegarantifonden, skal man tage fat i Rejsegarantifonden.

Læs mere om ordningen på Rejsegarantifondens hjemmeside.

 

Yderligere kontakt

Er du virksomhed eller organisation, kan du få mere information på www.rejsegarantifonden.dk

Er du journalist med spørgsmål, kan du kontakte Erhvervsministeriets pressetelefon på 91 33 70 07.