Vi har i den grad taget e-handlen til os, og vi er blandt verdens mest digitale forbrugere. En analyse fra World Economic Forum og Accenture (2017) viser, at Danmark kan opnå en gevinst på knap 30 mia. kr., hvis potentialet i e-handel udnyttes.
Forbrugs- og produktionsmønstre under forandring giver nye udfordringer, men også muligheder for handels- og logistikerhvervet. Forbrugerne er i stigende grad online. Den ene dag finder vi produktinformation og priser på sammenligningssider, den næste nethandler vi direkte i online-butikken og den tredje bestiller vi online, men afhenter i en fysisk butik. Handelserhvervet står endvidere overfor øget international konkurrence, særligt fra store, udenlandske online platforme, der dog også giver SMV’er let adgang til eksport. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder ikke oplever unødige forhindringer, når de tager udfordringen op og griber de muligheder, som ny teknologi giver.
På logistikområdet har Danmark i dag en stærk position, men den stigende internationale konkurrence presser danske virksomheder. Derfor er det vigtigt, at myndighederne forstår virksomhedernes behov, så regler ikke forhindrer det store vækstpotentiale, som ny teknologi og digitalisering udgør. Danmark har brug for et stærkt handels- og logistikerhverv til gavn for både virksomheder og forbrugere.
Derfor nedsætter regeringen nu et vækstteam for handel og logistik, der skal hjælpe med at identificere de barrierer, som handels- og logistiker-hvervet oplever, og komme med anbefalinger til, hvordan vi fremover kan sikre vækst i handels- og logistikerhvervet.
Erhvervsminister, Brian Mikkelsen:
”Danske forbrugere og virksomheder er blandt de mest digitale i verden, men i en verden, hvor forbrugsmønstre ændrer sig markant, er det vigtigt, at vi ikke læner os tilbage. Danmark skal gå forlæns ind i fremtiden og være på forkant med udviklingen for at klare sig internationalt. Jeg er derfor glad for, at vi har samlet et stærkt hold af frontløbere fra handels- og logistikvirksomheder, der kan komme med anbefalinger til, hvordan Danmark kan styrke sine positioner i disse erhverv.”
Transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen:
”På transport- og logistikområdet har Danmark længe været førende. Og der sker rigtigt meget på området i disse år, hvor nye teknologier vinder frem, og innovation skaber grobund for nye forretningsmuligheder. Med nedsættelsen af dette vækstteam har vi samlet et stærkt og kompetent hold, som skal komme med anbefalinger til og bud på, hvilke forhindringer danske handels- og logistikvirksomheder oplever i deres hverdag, og hvordan rammevilkårene bedst kan sikre, at Danmark fortsat kan have en førende position, og at virksomhederne får de bedste betingelser for at imødekomme forbrugernes krav og behov.”
Formand for Vækstteamet for handel og logistik, Michael Løve:
”Jeg glæder mig til sammen med resten af vækstteamet at påpege mulighederne og komme med løsningsforslag til, hvordan danske rammevilkår kan understøtte vækst i handels- og logistikerhvervet.”
Arbejdet påbegyndes i maj og vækstteamet forventer at afgive sine anbefalinger til regeringen ultimo oktober 2018.
Vækstteamets medlemmer er:
Formand:
Michael Løve, adm. direktør, Netto International
Anne Kathrine Steenbjerge, adm. direktør, ANCOTRANS
Annette Estø, direktør, Fleye ApS
Jens Bjørn Andersen, adm. direktør, DSV Group
John Tønnes, adm. direktør, Lagkagehuset
Martin Christian Hansen, adm. direktør, Mover
Mette Maix, adm. direktør, Flying Tiger Copenhagen
Mikkel Hippe Brun, SVP for APAC, Tradeshift
Stefan Plenge, adm. direktør, Nemlig.com
Thomas Pedersen, adm. direktør, Winefamly
Lisbeth Dalgaard Svanholm, formand, De Samvirkende Købmænd
Kontaktperson: Presserådgiver Jesper Christiansen, jec@em.dk, 9133 7017