Regeringen foreslår bedre forhold for flyrejsende

Publiceret 29-01-2015

Ny ordning under Rejsegarantifonden hjælper rejsende hjem, hvis deres flyselskab går konkurs.

Det kan være en bekostelig affære, hvis det flyselskab, man rejser med, går konkurs, mens man er på ferie. Ofte er det svært at finde en afgang hjem, og det kan være meget dyrt at købe flybilletter med kort varsel.

Regeringen har derfor besluttet at ændre Rejsegarantiloven og indføre en ny ordning for konkursdækning af flyrejsende. Det sikrer, at rejsende med en hjemrejse til Danmark, kan blive transporteret hjem på Rejsegarantifondens regning, hvis deres flyselskab går konkurs under rejsen.

Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen:

Jeg er rigtig glad for at vi har fundet en løsning, som alle i branchen kan bakke op om. Nu sikrer vi, at ingen danskere strander i udlandet, alene fordi deres flyselskab er gået konkurs. Det er godt og trygt for de mange forbrugere, der hvert år rejser på ferie i udlandet.

Bestyrelsesformand for Rejsegarantifonden, Susanne Larsen:

Den løsning vi nu har fundet tager både hensyn til de rejsendes behov og til flyselskabernes og rejseudbydernes muligheder for at drive forretning i Danmark. Det er en løsning, som alle i Rejsegarantifondens bestyrelse bakker op om.

Den nye model vil blive sendt i høring i næste uge.

Fakta om den nye ordning for konkursdækning af flyrejsende

Rejsegarantifondens bestyrelse består foruden af bestyrelsesformand Susanne Larsen (forhenværende administrerende direktør i SAS) af repræsentanter fra Brancheforeningen Dansk Luftfart, Danmarks Rejsebureauforening, Rejsearrangører i Danmark, Forbrugerrådet TÆNK, Dansk Cyklist Forbund, HK Service Hovedstaden.

Baggrund for den nye ordning

  • I dag har flyrejsende som rejser med et dansketableret flyselskab mulighed for at tilkøbe konkursforsikring.
  • Det er besværligt og i praksis er det kun en mindre del af de flyselskaber som benytter danske lufthavne som er omfattet. 
  • Sidst vi så en flykonkurs i Danmark var i 2012, hvor flyselskabet Cimber Sterling gik konkurs. 
  • Der har indtil nu ikke været enighed om, hvordan problematikken håndteres bedst. Derfor bad Erhvervs- og Vækstministeren Rejsegarantifondens bestyrelse om, at gøre et sidste forsøg på at finde en løsning som alle parter kan stå bag.

Den nye ordning

  • Alle rejsende, der har en hjemrejsebillet til en dansk lufthavn, bliver transporteret hjem på Rejsegarantifondens regning, hvis deres flyselskab går konkurs under rejsen.
  • Hjemrejsen vil så vidt muligt ske på den oprindeligt fastsatte dato eller tæt på denne. 
  • Ordningen hjælper først og fremmest de rejsende som strander i udlandet på grund af en flykonkurs. 
  • Hvis der er tilstrækkelige midler i fonden dækkes også hele eller dele af forudbetalinger for rejser, der endnu ikke er påbegyndt, dog med en selvrisiko på ca. 1.000 kr.
  • Ordningen finansieres via et passagerbidrag på 2 kr. pr. afrejst passager fra en dansk lufthavn.
  • Flypassagerer har også andre muligheder for at få dækket deres tab. Hvis man anvender internationale betalingskort har man allerede i dag mulighed for at få tilbageført sin betaling for en forudbetalt flybillet, hvis flyselskabet går konkurs.