Forbedrede vilkår for forbrugerne

Publiceret 11-04-2013

Folketinget har i dag vedtaget regeringens forslag om at forbedre markedsføringsloven. Forbedringen er et led i regeringens forbrugerpolitiske eftersyn.

Med de nye regler udvides Forbrugerombudsmandens beføjelser til også at omfatte finansielle virksomheder; Forbrugerombudsmanden får mulighed for at udskrive administrative bøder samt anlægge individuelle erstatningssager; og reglerne om markedsføring af alkohol i forhold til børn og unge skærpes.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen:
Jeg er glad for, at et bredt flertal i Folketinget har vedtaget vores forslag om at forbedre markedsføringsloven. Regeringen er optaget af at udvikle forbrugerpolitikken, så forbrugerne kan handle i et åbent og sikkert marked med skarp konkurrence. Vi har nu skærpet reglerne for markedsføring af alkohol i forhold til børn og unge. Der må ikke herske tvivl om, at det er forbudt at rette alkoholreklamer mod børn og unge. Vi udvider Forbrugerombudsmandens beføjelser, så han også kan anvende markedsføringsloven på finansielle virksomheder. I dag kan Forbrugerombudsmanden fx gribe ind over for en bilforhandlers annonce om finansiering af en ny bil, hvis annoncen er i strid med markedsføringsloven. Men han har ikke kunnet gribe ind over for en annonce om det samme, hvis det er en bank, der tilbyder finansieringen. Denne forskel gør vi nu op med. Forbrugerombudsmanden styrkes også ved, at han får mulighed for at udskrive administrative bøder i sager, hvor virksomheder selv er indforstået med det. Dermed vil de erhvervsdrivende kunne få afsluttet nogle sager væsentligt hurtigere, end det er tilfældet i dag."