Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i dag offentliggjort analysen “Konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder”. Analysen viser, at priskonkurrencen kan blive skarpere på bankmarkedet, og at bankerne primært konkurrerer på relationen til kunden, men ikke så meget på priser. Det kan være en barriere for at forøge forbrugerens aktivitet på bankmarkedet.
Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen:
"Det har meget stor betydning, at bankmarkedet fungerer effektivt og konkurrencen er skarp. Bankerne spiller en vigtig rolle i samfundsøkonomien, og derfor skal de blive bedre til at konkurrere på priser. Som det første vil jeg ændre i Finanstilsynets god-skik regler, så det bliver tydeligt for forbrugerne, at bankekspedienter er sælgere for den enkelte bank og ikke uvildige rådgivere i forhold til forbrugernes privatøkonomi. Jeg støtter også op om de øvrige anbefalinger i analysen, og jeg vil derfor tage kontakt til banker og Forbrugerrådet og se på, hvordan vi hurtigst muligt får gjort det nemmere for forbrugerne at vælge de billigste bankprodukter. Mange forbrugere har svært ved at sætte sig ind i deres bankforretninger. Og de tror ikke, at de kan forhandle med deres bank om lavere priser eller bedre vilkår. Derfor vil jeg undersøge, hvordan forslaget vedrørende et online læringsforløb kan gennemføres, så forbrugerne kan være bedre rustet i mødet med banken."
Læs analysen ”Konkurrencen på detailmarkedet for privatkunder” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.